Style Coaching s Dagmar Gabulovou (SK verzia)



Módne časopisy, módne prehliadky či dokonca televízia nám neustále prezentujú najnovšie trendy a radia nám, ako najlepšie zažiariť. Žena sa chce prirodzene páčiť nielen sebe, ale aj svojmu okoliu a vyhľadáva všetky možné zdroje, ktorými by sa rada inšpirovala. Často krát sa však stráca v tom množstve rôznych kombinácii farieb, strihov či vzorov a nevie si rady. Ja som nebola výnimkou a na pomoc som si preto zavolala skvelú odborníčku - prvú certifikovanú koučku štýlu pre SR a ČR, Dagmar Gabulovú.


V jedno nedeľné poobedie som otvorila dvere svojho bytu veľmi sympatickej mladej žene, oblečenej v elegantnej zavinovacej blúzke zelenej farby, skvelo padnúcich nohaviciach a trendových čižmách. Usmievala sa a doslova žiarila. Zdvorilo sme sa zvítali a posadili sa do obývacej izby, kde na nás čakal štender s oblečením a doplnkami. Dagmar mi začala rozprávať svoj príbeh. ,,Už odmalička ma fascinovalo všetko krásne. Rada som sledovala svet módy, súťaže Miss a tajne som túžila byť súčasťou modelingového sveta," povedala pri pohľade na moje veci. ,,Nikdy som však nevedela, ako presne by som sa mohla v tomto smere realizovať a začala som sa skôr zaujímať o niečo praktickejšie, ako bol napríklad marketing. Veľmi rýchlo som  však pochopila, že sa týka viac čísel a tabuliek, než krásy a kreativity a preto ma to čoskoro prestalo baviť. Po dlhom hľadaní tej správnej cesty som sa nakoniec našla v style coachingu," usmiala sa a zahľadela sa na policu s módnymi časopismi.



Predtým ako sa Dagmar rozhodla naplno stať koučkou štýlu a získať vzdelanie v tomto odbore na Style Coaching Institute v Londýne, vyskúšala si na chvíľu pracovať aj v redakcii módneho časopisu Elle a Elle Decoration v Prahe na pozícii brand managerky. Nedalo mi, aby som sa nespýtala na jej skúsenosti a zážitky, ktoré si odtiaľ odniesla. ,,Túto ponuku som brala ako skvelé prepojenie toho, čo som mala veľmi rada - svet interiérového dizajnu a svet módy. Myslela som si, že som našla prácu svojich snov, avšak moje nadšenie rýchlo vyprchalo. Akonáhle človek spoznal zákulisie a ten reálny svet, ktorý nebol v súlade s tým, čo reprezentoval navonok, zostal rozčarovaný. Tí istí ľudia, ktorí nám čitateľkám hovoria ako byť štýlové a sebavedomé, boli v skutočnosti nešťastní, nenaplnení, neriadili sa vlastnými štýlovými radami a už vôbec neboli sebavedomí," pokrútila hlavou. ,,Prekvapilo ma, že v komerčnom svete krásy všetci vrátane stylistov svoju pozíciu brali len ako prácu, ktorá ich v skutočnosti nebavila. Chýbalo tam nadšenie a vášeň. Pochopila som, že práca v takomto prostredí nie je pre mňa. Nebolo to presne to, čo som chcela robiť pre ženy ja." 
Dagmar chcela v prvom rade ženám pomáhať, ukázať im nový smer a nie poukazovať na to, že nie sú dosť dobré kým nenosia značkové oblečenie. Posunula sa ďalej a premýšľala, ako správne definovať svoju vysnívanú pozíciu. Chcela byť akousi koučkou a pracovať vo svete módy, takže jej logicky napadlo slovné spojenie koučka štýlu. Po hľadaní na internete zistila, že sa nenachádza na Slovensku ani v Česku nikto, kto by pracoval v tomto odvetví, avšak narazila na školu v Londýne, ktorá jej umožnila získať cenné vzdelanie. Style Coaching Institute bol dôkazom toho, že existuje aj iná móda, než tá povrchná. Študovala farebné typológie a palety, spoznávala typy postáv a zároveň sa dozvedela viac o psychológii  človeka. Bola v styku s odborníkmi, ktorí touto prácou naozaj žijú.

Ako by sme však správne definovali pojem style coaching a ako sa líši od pozície stylistu? "Ide o iný pohľad na ženskú krásu a práve to je to, čo ma na tejto práci najviac nadchlo. Nerieši iba obal, oblečenie a všetko to, čo vidíme ale rieši aj obsah, to znamená osobnosť a životný štýl človeka. Ide o kombináciu vonkajšej krásy s tou vnútornou, kde hlavnou postavou je sama nositeľka a nie aktuálne trendy. Je to proces učenia sa, kedy klientka spozná samú seba a zistí, aké oblečenie sa jej hodí, aké farby ju rozžiaria, aký typ postavy má a v súvislosti s tým objaví, aké strihy sú pre ňu tie pravé. Prakticky povedané, kouč štýlu je psychológ a stylista v jednom," zasmiala sa a pomaly sme sa presunuli k štendru s oblečením.


Zaujímalo ma, ako celý proces style coachingu vyzerá v praxi a pre lepšiu ilustráciu sme sa rozhodli jednotlivé kroky predstaviť na mne ako potenciálnej klientke. Dagmar sa dala do práce. Ako prvé vytiahla farebné palety a začala mi vysvetľovať princíp farieb. ,,Každý sme sa narodili s iným tónom pleti. Sú ženy, ktoré majú svetlú pokožku, sú háklivejšie na slnko a ťažšie sa opália, resp. sa opália do červena; na druhej strane sú ženy, ktoré sú snedé a veľmi dobre sa opaľujú. Toto je prvý faktor, ktorý rozdeľuje ženy do dvoch skupín - na teplé a studené farebné typy. Okrem toho sa berie do úvahy aj farba očí a prirodzená farba vlasov. Tieto dva rozdielne svety, ktoré sa navzájom nekombinujú, reprezentujú moje dve pomôcky - náramok strieborný a zlatý," priloží mi oba náramky k tvári a pokračuje. ,,Pri tebe máme možnosť vidieť, že máš šedé oči, svetlú pleť a zastupuješ studený farebný typ, takže sa ti prirodzene hodí viac striebro. Zlato pôsobí na tebe tvrdo, lacne a agresívne," odstúpi a zoberie si do rúk farebné palety. ,,Vidíme, že farebná paleta, ktorá je v teplých farebných odtieňoch so žltým podtónom sa hodí k zlatému náramku, avšak s tvojou tvárou nepôsobí harmonicky. Naopak studená farebná paleta, ktorá obsahuje modrý podtón a výborne ide k striebru, s tebou pekne ladí. Ďalej sa farby rozdeľujú do podskupín podľa intenzity. Tým, že máš síce svetlú pleť ale tmavšie vlasy, dokážeš zniesť aj tmavšie tóny studených farieb." 
Dozvedela som sa, že moje farby sú biela, šedá, čierna, malinová, jahodová, výrazné modré a fialové odtiene a tiež zelená. Čo sa týka šperkov, ideálne je striebro alebo biele zlato. 









Druhým krokom je určenie typu postavy, aby sme následne mohli zistiť aké strihy šiat sú pre mňa tie pravé. ,,Existujú rôzne typy postáv - presýpacie hodiny, hruška, obrátený trojuholník,... Na to, aby som vedela definovať tvoju siluetu, si ťa však musím najprv odmerať," zobrala do ruky krajčírsky meter a zamerala sa na tri hlavné partie - ramená, pás a boky. ,,Keď sa pozrieme na tvoje miery, vidíme, že si zo skupiny rovnomerných postáv, takže typy ako hruška alebo obrátený trojuholník môžeme hneď škrtnúť. Zostali nám presýpacie hodiny, o ktorých sa hovorí, že sú ideálnym typom postavy, a obdĺžnik. Tvoje rozmery ukazujú, že máš rovnomernú siluetu s menej výrazným pásom. Keďže rozmery ramien, pása a bokov sú veľmi podobné, ide o postavu obdĺžnik," odloží meter a pokračuje. ,,Čo sa týka odievania, vo všeobecnosti sa pri každom type postavy usilujeme o to, aby sme vytvorili efekt spomínaného tvaru presýpacích hodín. V tvojom prípade nám teda pôjde o zvýraznenie pásu," zoberie si tablet a začne mi ukazovať najvhodnejšie strihy. ,,Potrebujeme zachovať symetriu ramien i bokov a zamerať sa na strednú časť tela, takže skvelý strih je taký, ktorý bude zúžený, vytvarovaný v páse. Ideálne sú napríklad zavinovacie blúzky, šaty prestrihnuté v páse alebo sukne vo vyššom páse, resp. do áčka. Čo sa týka výstrihov, veľmi dobrý je napríklad tento vodopádový, ktorý zároveň navrství oblasť dekoltu," ukáže mi perom na obrazovku tabletu. ,,V prípade voľných šiat alebo blúzok je skvelým pomocníkom opasok, ktorým zvýrazníš pás," zoberie si do rúk moje košeľové kockované šaty voľného strihu a naznačí zúženie. 
A ktorým strihom by som sa mala vyvarovať? ,,Rozhodne rovným šatám a sukniam, sakám v štýle army, ktoré sú dosť hranaté; voľným basic tričkám, košeliam s vreckami na prsiach alebo rovným kabátom s dvojradovým zapínaním a neforemným parkám." Zasmejem sa, pretože väčšinu z týchto vecí vo svojom šatníku mám. ,,Všetky tieto spomínané strihy len zvýraznia tvoju siluetu tvaru obdĺžnika, čo práve nechceme."







Ďalším krokom je zadefinovanie osobného štýlu. ,,Ohľadom štýlov je to opäť individuálne. Ide o človeka a jeho vlastné vyjadrenie pomocou oblečenia. Poznáme romantický typ plný kvetinových, zdobených motívov, čipiek, mašličiek a prevažne ružovej farby; klasický štýl v neutrálnych tónoch a jednoduchých strihoch; kreatívny, ktorý sa s módou hrá, kombinuje nekombinovateľné a rád vyniká niečim originálnym; dramatický plný ženskosti, vysokých podpätkov, zvieracích motívov a vyzývavosti v štýle Marilyn Monroe a nakoniec máme prirodzený, ktorý je skôr praktický, voľnočasový a zakladá si na pohodlí." Pri otázke, kam by som sa zaradila ja, chvíľu rozmýšľam. Je logické, že som ako správna zvedavá žena počas svojho života skúšala objavovať niečo z každého spomínaného štýlu, ale nakoľko módu vo všeobecnosti vnímam ako niečo viac, než len oblečenie a rada sa hrám so zostavovaním outfitov, mojím štýlom je jednoznačne ten kreatívny.





Pristúpime bližšie k oblečeniu a začneme analyzovať môj šatník. ,,Ako prvé vidím skvelú modrú blúzku stiahnutú do pásu pomocou striebornej spony. Ide o klasický štýl, ale rozhodne nieje nudný, práve vďaka detailu spomínanej pracky. Ako ďalšie tu máme basic tričko šedej farby s čipkovaným lemom. Vidíme, že má nádych romantického štýlu, farba je pre teba vhodná, no treba si dávať pozor na voľnejší/rovný strih trička," odstúpi a zahľadí sa na visiaci kostým. ,,Chanelovský kostým na telo so striebornými gombíkmi a v studenej farebnej kombinácii je pre teba ideálny, opäť dobrá voľba!" Zvedavo jej podám extravagantný kabátik so žiarivou výšivkou tigra na chrbte a čakám, aká bude jej reakcia, pretože kabátik je voľnejšieho strihu. ,,Tak toto je super príklad kreatívneho štýlu!" zasmeje sa a pokračuje. ,,Myslím si, že farebne a aj strihovo je pre teba vhodný, pretože je do pásu," s úsmevom kabátik zavesí na stranu "víťazov". ,,Ako sme spomínali, tieto voľné kockované šaty, alebo voľnú blúzku so širokými rukávmi treba vylepšiť úzkym opaskom, aby sme zvýraznili pás. Bez opasku by som ti ich neradila nosiť". Nakoniec si do rúk zoberie moju najnovšiu srdcovku. ,,Táto ružová bundička je nielen príjemného materiálu, ale aj skvelej farby a so strieborným zipsom. Čo sa týka strihu, je trošku voľnejšia ale to nevadí, pretože ide o bundu, pod ktorú môžeš vrstviť viac oblečenia. Dôležité je, že ti pekne sedí na ramenách," zavesila ju naspäť a zároveň mi pochválila džínsy. 










,,Dostávame sa k veciam, ktoré pre teba nie sú vhodné." Na túto časť rozhovoru som bola zvedavá azda najviac. ,,Čierne šaty s vodorovnými žltými pruhmi síce pekne obopnú tvoju postavu, ale pruhy ťa zbytočne rozšíria, a taktiež farby sú ladené do teplej jesennej farebnej palety, čo nieje pre teba. Ďalej tiež horčicová bundička, ktorá má super prvok - peplum, ktorý zvýrazní pás, ale celkovo je v zlej farbe," dopovie, podá mi bundu naspäť a odvesí môj obľúbený kostým. ,,Tento kostým v army štýle pôsobí hranato, čím zdôrazňuje tvoju obdĺžnikovú postavu a je dokonca so zlatými prvkami a v jesennom, olivovom tóne, takže za mňa určite nie. No a nakoniec tu máme čiernu koženú bundu voľnejšieho strihu so zlatými aplikáciami a červené topánky žiarivej farby so špicou, ktoré nie sú tiež vhodné, pretože tvoja červená má mať skôr jahodový odtieň."









Posledným krokom sú nákupy, kedy má klientka možnosť vyskúšať si spoločne s Dagmar nadobudnuté informácie v praxi. Už teraz viem, že budem siahať po studenej farebnej palete so striebornými aplikáciami a po strihoch zvýrazňujúcich pás. Presúvame sa do nákupného centra a náš lov sa môže začať. ,,Je dôležité vedieť vyselektovať veci, ktoré nie sú pre nás správne. V tvojom prípadne je to, ako sme už spomínali, teplá farebná paleta, zlaté aplikácie a voľné/rovné strihy. Tento krok je významný, pretože klientka má potom pocit, že má svoje nákupy pod kontrolou, že nie je stratená v množstve trendov a dokáže si z nich vybrať pre seba to najlepšie. A naviac si nákupy aj naozaj užije." Po dôslednom preskúmaní nášho obľúbeného obchodu sa s Dagmar zhodneme, že nádherné šaty tvarujúce postavu do presýpacích hodín vo farbe burgundy budú spolu s priliehavou kvetinovou bundičkou v odtieňoch ružovej, šedej a modrej so striebornými detailmi tou ideálnou voľbou pre mňa. Neodpustím si trendy čižmičky so zaujímavým volánom v oblasti nártu, ktoré dodajú tomuto outfitu ešte väčší šmrnc. Keď vyjdem z kabínky a pozriem sa na seba v zrkadle, vidím úplne novú ženu. Cítim sa výborne. Je zvláštne, akú moc má voľba toho správneho oblečenia!
 Keď sa pozrieme na fotku pred a po, vidíme, že Dagmar odviedla skvelú prácu a ja som si vďaka nej uvedomila, v čom najlepšie vynikne moja postava i osobnosť. Veď predsa, žena má nosiť oblečenie a nie oblečenie nosiť ženu...














Nasledovať trendy dokáže každý. Avšak len máloktorá žena sa rozhodne vybočiť z davu a zamyslieť sa nad tým, čo najlepšie pristane jej samej. Je to veľmi inšpiratívna cesta, vďaka ktorej už viac nebudete nenávidieť nakupovanie a nebudete každé ráno plakať pred preplnenou skriňou, že si nemáte čo obliecť. O zvýšení sebavedomia a dobrého pocitu zo seba samej ani nehovoriac.


No comments

Thank you for visiting Magnifique Brunette. 2014 © All rights reserved by Magnifique Brunette. Powered by Blogger.